Breakbaar: nieuwe jongerencampagne rond verkeersslachtoffers

Breakbaar: nieuwe jongerencampagne rond verkeersslachtoffers


Jongeren in actie
Breakbaar wil een positief antwoord bieden op het wegvallen van vrienden, dat door vele jonge verkeersslachtoffers als heel moeilijk wordt ervaren. De campagne focust vooral op het in actie komen, iets doen, niet bij de pakken blijven zitten. En dat zonder jongeren de les te spellen.

Op de website www.breakbaar.be kunnen jongeren een activiteit die ze organiseerden posten. Dit kan door een fiche in te vullen en filmpjes en foto's up te loaden onder een van de vijf volgende thema's: chillen, trippen, arty farty, wild things en into sports.

Op deze manier wil Breakbaar zoveel mogelijk jongereninitiatieven verzamelen en andere vrienden inspireren om ook actie te ondernemen. Op de website is een gids te vinden die kan helpen bij het plannen van de activiteit. Het biedt hen de kans op een sociale interactieve manier stil te staan bij de gevolgen van verkeersongevallen. Breakbaar moedigt jongeren aan om ook nadat er een ongeval gebeurd is, er te zijn voor hun vrienden.


Een spot, een song, een tv-format en Admiral Freebee
De campagne wordt vandaag gelanceerd. Tom Van Laere, bekend als Admiral Freebee maakte hiervoor een unieke akoestische versie van zijn single. Klik hier om deze versie te beluisteren. Baseline van de campagne is 'omdat vriendschap niet stopt na een verkeersongeval'. Breakbaar is een online community waar alle vrienden, die iets hebben georganiseerd voor een jong verkeersslachtoffer, hun ervaringen kunnen delen met anderen.

Breakbaar en verkeersveiligheid
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits steunt het project financieel. Verkeerveiligheid is in haar beleid een belangrijke prioriteit. Jongeren vormen een risicogroep, dat bewijzen de cijfers. Bijna de helft van alle verkeersdoden is tussen 16 en 34 jaar. De campagne Breakbaar zal ertoe leiden dat jongeren stilstaan bij verkeersveiligheid en verkeersveilig gedrag. Het gaat hier om 'peer pressure'. Breakbaar wil vrienden van verkeersslachtoffers aanmoedigen om zich in te zetten voor hun vriend of vriendin. Jongeren die aan het project meewerken doen nieuwe inzichten op. Deze nieuwe inzichten zullen ongetwijfeld leiden tot een eigen gedragswijziging in het verkeer en leeftijdsgenoten sensibiliseren. Leeftijdsgenoten spelen een sleutelrol die op die leeftijd sneller gerespecteerd wordt. 

Minister Hilde Crevits: "Uiteraard heeft dit project een duidelijke link met verkeersveiligheid. Jongeren zijn een prioritaire doelgroep in mijn verkeersveiligheidsbeleid. Een goed verkeersveiligheidsbeleid bestaat uit verschillende facetten. Het sensibiliseren is er één van. In mijn beleid steun ik doelgerichte campagnes rond risicogroepen. Bij mannen tussen 15 en 24 jaar en bij vrouwen tussen 20 en 24 jaar vormen verkeersongevallen zelfs doodsoorzaak nummer één. Voorts valt op dat beginnende bestuurders (bromfiets, auto) sterk aanwezig zijn in de ongevallenstatistieken. We willen geen moraliserend vingertje opsteken, maar volwassen, goede acties op het getouw zetten. Daarnaast blijven we natuurlijk inzetten op goede infrastructuur en de nodige handhaving."