Evi Hanssen stelt het Aya lied voor tijdens de kick-off van de Aya op school-campagne

Evi Hanssen stelt het Aya lied voor tijdens de kick-off van de Aya op school-campagne

Het Aya lied

Na een geslaagde start van de 3D-reeks ‘Aya’ bij VTMKZOOM, richt Levenslijn zich met het Aya lied tot het brede publiek. Met het nummer hebben we niet alleen een unieke song in handen, maar ook een fantastisch promotie-instrument om op een toegankelijke manier jong en oud aan te zetten om mee te werken aan meer verkeersveiligheid. Evi staat volledig achter het opzet:


“Ik woon zelf met twee jonge bengels in een stad en weet dus maar al te goed dat je niet vroeg genoeg kan starten met hen wegwijs te maken in het verkeer. In de perfecte wereld rijden er steeds minder auto’s rond, maar helaas is dat niet het geval, integendeel. Daarom kunnen we kinderen maar best van jongs af met het verkeer kennis laten maken. Aya is daarvoor het perfecte vriendje”.


Vanaf maandag 17 september zal het Aya lied te horen zijn op radio en televisie en kan je Levenslijn steunen door het Aya lied te kopen. Online kan dat via www.aya.be maar je kan ook terecht in de winkels van Free Record Shop. Bij het nummer hoort ook een videoclip die je eveneens kan bekijken via www.aya.be.


Aya is het een knalgeel wezentje dat uit de ruimte neerdwarrelt in de tuin van Otto en Belle. Deze buitenaardse gast begrijpt uiteraard niets van het verkeer hier. Aya is als een kleuter: speels, onvoorspelbaar en op ontdekkingstocht. Otto en Belle leren Aya stap voor stap de basisregels voor kleuters in het verkeer. De reeks kreeg de steun van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Hilde Crevits.


De Aya op school-campagne

Deze week is Aya niet alleen te zien op televisie en te horen op de radio, maar ook in 500 Vlaamse kleuterscholen. In de week van de mobiliteit, van 16 tot 21 september, spelen ze daar gratis de Aya op school-campagne. Met deze campagne willen Mobiel 21, KBC en Levenslijn ook de allerjongsten en hun ouders aanzetten om op een veilige maar ook milieuvriendelijke manier naar school te gaan. Kleuterschool Henri D’Haese in Gentbrugge nam vandaag het voortouw.


Waarom?

Verkeersveiligheidseducatie begint in de kleuterschool, voor veel kleuters is de start van hun schoolcarrière het moment waarop ze dagelijks met het verkeer te maken krijgen. Kleuters zijn op schoolleeftijd ook motorisch voldoende ontwikkeld om een korte afstand tot aan de school te stappen of te (loop)fietsen, maar het ontbreekt hen vaak nog aan essentiële verkeerskennis of verkeersinzicht. 

Via de Aya reeks en het Aya bordspel leren de kleuters en de ouders de basis van verkeersvaardigheden en de gevaren die schuilen in het verkeer. Vaardigheden zoals de stoeprand is de stoprand en oversteken via een zebrapad komen aan bod. Daarnaast wordt het belang van het dragen van verkeersveiligheidsmateriaal in de verf gezet, zoals een fluohesje en fietshelm. Via de campagne worden de ouders vervolgens gemotiveerd om effectief naar school te stappen of te fietsen met hun kleuter, zodat de vaardigheden ingeoefend kunnen worden. Bovendien is stappen (en trappen) naar school goed voor de motorische ontwikkeling van het kind. Al te vaak gaan we ervan uit dat alles zich vanzelf ontwikkelt, maar dat is niet zo. Kinderen krijgen veel minder spontane bewegingskansen aangeboden. Door dagelijks te stappen naar school, leren kleuters gecontroleerd te stappen op straat en de gevaren er van te kennen.


Aya overal

Aya is niet alleen op tv aanwezig, maar via de Aya-campagne en het bordspel brengen Mobiel 21, Levenslijn en KBC het gele figuurtje nu ook tot in de scholen. De aanvraag bij de kleuterscholen was overweldigend: meer dan 1000 scholen reageerden om de Aya dvd aan te vragen en één van de 500 beschikbare campagnepakketten te bemachtigen.


Hoe werkt dat dan?

Het campagnemateriaal bestaat uit de Aya dvd, klasaffiches, stippen en prikkaarten. De scholen gaan deze week met het campagnemateriaal aan de slag. Het doel is om elke klasaffiche vol stippen te plakken. Voor elke veilige en milieuvriendelijke verplaatsing naar school, mag er een stip op de affiche geplakt worden. Hoeveel stippen er geplakt worden per bol, wordt bepaald aan de hand van een vooronderzoek en een eenvoudige berekening.


Meer dan een campagne

Een campagne is meer dan alleen maar kijken hoe de kinderen naar school gaan. Daarom worden de leerkrachten aangemoedigd om tijdens de week ook lessen rond verkeer en mobiliteit te geven. Bovendien is de communicatie naar de ouders toe niet te onderschatten. Ouders zijn een bepalende factor bij de manier waarop kinderen naar school komen. Het is belangrijk ouders te informeren en tips te geven over de manier waarop ze naar school komen of hoe ze met kinderen in het verkeer kunnen stappen. Je geeft als school ook de boodschap dat je een veilige en minder drukke schoolomgeving belangrijk vindt. Vandaar dat de kinderen een prikkaartje mee naar huis krijgen met meer informatie voor de ouders.