Vorige campagnes

Vorige campagnes

 

1990 

De eerste Levenslijnactie draaide rond de strijd tegen kanker. Het meest ontroerende beeld was ongetwijfeld het moment waarop Jimmy Frey - zelf zwaar getekend door de ziekte - tijdens de slotshow op het podium kwam van het Casino-Kursaal in Oostende. 

De opbrengst was 182.061.974 BEF

1991 
 
Levenslijn was op die korte tijd een actie geworden, die gedragen werd door heel Vlaanderen. Het thema was hart- en vaatziekten. Het was barslecht weer in januari, maar dat kon het enthousiasme van de medewerkers niet temperen.

De totale opbrengst bedroeg 174.620.584 BEF.
 
 
1992 
 
Mimi Smith sloeg via haar televisieprogramma "Mimi" de brug tussen het wetenschappelijk onderzoek en het publiek. Voortaan zal iedere Levenslijnactie inderdaad een meter of een peter krijgen. De slogan was "Multiple Sclerose aanpakken, dat doen we samen". 

Het eindresultaat : 190.683.198 BEF
 
1994 
 
Levenslijn zal vanaf nu om de twee jaar georganiseerd worden. Luc Appermont werd de eerste peter van de actie met het hart. Het thema was astma en longziekten. Het Levenslijnlied - telkens goed voor een dikke hit - was dat jaar "Een teken van leven". 

De actie bracht 188.194.000 BEF op
 
1996 
 
Met Greet Rouffaer als meter en de slogan "Weten is winnen" werd aandacht gevraagd voor diabetes, in de volksmond beter bekend als suikerziekte. Voor het eerst kon Vlaanderen tijdens de grote slotshow telefonisch giften overmaken. 

Dat leverde meteen een nieuw recordbedrag op :205.572.806 BEF
 
1998 
 
Voor de tweede keer werd geld ingezameld voor de strijd tegen hart- en vaatziekten, de belangrijkste doodsoorzaak in de westerse wereld. Gerty Christoffels was de goedlachse meter dat jaar. 

Vlaanderen was opnieuw zeer gul, wat resulteerde in de mooie som van 196.462.978 BEF
 
2000 
 
Voor het eerst werkt Levenslijn samen met de Koning Boudewijnstichting. De stichting selecteert een aantal concrete projecten, die ten goede komen aan astma- en allergiepatiënten, hun families, maar ook aan heel Vlaanderen. VTM-anker Kathy Pauwels was de meter. 

Het eindtotaal was 204.326.118 BEF
 
2002 
 
Omdat Levenslijn meer aandacht wil besteden aan het welzijn van de kinderen, werd er in 2002 het Levenslijn - Kinderfonds opgericht bij de Koning Boudewijn-stichting. In 2002 draaide de actie rond de verkeers-veiligheid van kinderen. Er werden concrete plannen gerealiseerd om het verkeer veiliger te maken en om wetenschappelijk onderzoek te steunen. 

Het totale bedrag was  6.193.368 €
 

2004 

Ook in 2004 stond verkeersveiligheid centraal. Meest opvallend waren de fluojasjes ontworpen door Walter Van Beirendonck. De jasjes werden uitgedeeld aan alle Vlaamse jeugdbewegingen.

De totale eindopbrengst was: 3.206.609,24 €

2006 

In deze actie stond meer en veilig fietsen centraal.  Tom Boonen was het gezicht van een sensibiliseringscampagne en 120 000 fietslichtjes werden aan de leerlingen van het eerste jaar van het secundair onderwijs verspreid.  

De totale opbrengst was 3 295 219,71 

2008 

In het najaar werden Zeppe&Zikki, de zebra en de schildpad, de 2 nieuwe gezichten van Levenslijn. 
Dit duo kreeg een eigen programma bij vtm en ook in 2009 zullen zij de levenslijnkar trekken.

2009

Stickeractie 

Zeppe & Zikki  trokken in de verkiezingstijd naar het parlement en vroegen Vlaanderen  voor  meer “Respect!” op de weg. Ze roepen op om deze actie massaal te steunen. Iedereen kan dat door  een  sticker te kleven. Vele scholen en gemeenten vroegen al tien duizenden stickers aan!

Zeppe & Zikki song 

Naast hun eigen programma over verkeersveiligheid bij vtm, krijgen Zeppe & Zikki nu ook hun eigen song. Onze zebra en schildpad doken met niemand minder dan Urbanus en Regi de studio in. Het resultaat is een zeer verrassend en opgewekt nummer waarin op een ludieke manier wordt gevraagd om meer “Respect!” te hebben in het verkeer.